Tips | How to study effectively

Ako sa učiť efektívnejšie?

Želám krásnu pohodovú sobotu. Ráno ma z postele vytiahlo nielen mamčine upozornenie, že už by sa patrilo vstať, ale aj rôzne lahodné vône, ktoré sa šírili z kuchyne naprieč celým bytom. Darmo, veľkonočné sviatky sa nezaprú. Avšak tí z nás, ktorí už okúsili čaro vysokých škôl vedia, že už dávno neplatí rovnica, čo sviatok, to voľno. Blížia sa zápočty a pomaly aj skúškové. Mne zápočtové obdobie začne oficiálne od stredy, kedy mám zápočty rovno dva. Však prečo nie? Počas dnešného doobedia a poobedia som sa venovala základom ekonómie, z ktorých píšem zápočet hneď o ôsmej ráno. Učenie mi išlo pomerne ľahko, keďže v tejto problematike som sa pohybovala už na strednej škole a taktiež v minulom, zimnom semestri. Týmto ale nechcem vôbec naznačiť, žeby som si bola 100% istá svojím úspechom. Stačil mi na to minulý semester aby som pochopila, že aj keď viem, že niečo naozaj viem, zápočtové písomky alebo skúška vám ukáže, že to vôbec neviete. Aj keď to nie je pravda, haha. Aby sme sa však vynorili z týchto mierne realistických, ehm pesimistických myšlienok, pripravila som si pre vás pár tipov, ako sa učím ja :)

Hello everyone! What a lovely Saturday here is. In the morning, I wasn´t forced to leave a bed because of my mother who reminded me it´s already time to wake up, but because of the delicious smell which was flowing in the whole flat. Well, it´s gonna be Easter soon and it also means a lot of delicious food everywhere, yum yum. But for those of us, who already blended in an university´s regime, we already know, that an equal holidays = free time, it no longer applies. Midterms and exams are coming really fast. My midtem season starts from the next Wednesday, when I will be taking two exams. Why not, yeah? Studying for them has been quite good because I was already familiar with this problematics back in the high school and in the winter semester as well. But don´t get me wrong. I´m not saying I´m prepared for them for 100%. No at all. Last semester taught me that even if you are confident enough, that you know almost everything, in the end, unfortunatelly, you know nothing, haha. But enough of these pesimistic thoughts. For today I prepared a few tips how I usually study :)

Ako sa učiť efektívnejšie?
Moja rada číslo jeden spočíva v tom, že ja osobne preferujem vlastné poznámky. I napriek tomu, že nie som na všetkých prednáškach a niektoré poznámky mám sprostredkované cez niekoho iného, vždy sa do nich vopred niekoľkokrát pozriem a prispôsobím si ich. Každý z nás má svoj vlastný systém. Niektoré predmety sa mi lepšie učí v odrážkach, niektoré vo forme súvislého textu. Rada si tiež vety preformulujem podľa seba, aby som tomu lepšie chápala. Poprípade dodám ešte svoje vlastné príklady, ktoré s danou témou súvisia. Už len tým, že si ich takto prepisujem, si ich zapamätávam.

The first advice for you is having your own notes. Of course, I don´t attend every single lecture too and I have some notes mediated from someone else. But even if this is the case, I always take a look at them a few times and I adjust them. Everyone of us has his/her own system. For some subjects, I prefer to learn from bullet, but on the other side there are subjects, which I prefer to study from a coherent text. I also like to restate the sentences by myself for a better understanding. I like to give my examples too.

Ako sa učiť efektívnejšie?
Prestávky v učení sú veľmi dôležité. Patrím k tým ľuďom, ktorí sa jednoducho nedokážu sústrediť niekoľko hodín na jednu problematiku. Respektíve niekedy nastanú aj svetlejšie dni, kedy to dokážem, ale to len v naozaj výnimočných prípadoch. Či už si prečítate obľúbenú knihu, trošku si zacvičíte, pozriete si niečo v telke. To už zvážte vy, čo je najlepšie pre vás. Ja si rada otvorím okno a ponaťahujem svaly, poprípade si na niekoľko minút ľahnem a zavriem oči. V tomto prípade ale vždy maminu vopred upozorním, že ak z mojej izby nebude o niekoľko minút počuť žiaden hlas či šuchot, nech to príde skontrolovať, pretože pravdepodobne som zaspala, haha.

Breaks during the studying are really important. I am that type of a person, who can´t focus on something for a few hours. Okay, from time to time I can, but mostly not. In this case, you can read a book, work out for a bit or watch something in TV. I persnally like to open the window and lie down for a bit with my eyes closed. In a situation like this I always remind my mom to come to my room after a while, because it´s really likely to that I can fall asleep, haha.

Ako sa učiť efektívnejšie?
Nielen počas prestávky, ale aj počas učenia sa, rada zobkám niečo fajné, ako to ja nazývam. No, nie nadarmo som spozorovala, že počas skúškového išli nejaké tie kilečká hore, haha. Ale nie, teraz si robím srandu. Je však dokázané, že ak vám niečo chýba alebo niečo súrne potrebujete, vaša pozornosť sa zúži len na tento jeden bod. (To mi pripomína, žeby som už mohla začať aj s psychológiou ..). Preto sa pred učením akéhokoľvek predmetu poriadne najedzte a napite. Vodu však majte poruke, aby ste sa od učenia nemuseli zbytočne vzďaľovať. Ja viem, ono to je také dobré vzďaľovanie sa, no ak to budete robiť príliš často, budete viac v kuchyni, ako nad poznámkami.

Not only during the break but also during the studying, I like to grab something to eat. I am a food lover after all. I also noticed that during the finals my weight is a bit higher, haha. Nope, I´m only kidding. But it´s proven that if you miss something or you need something, your attention is narrowed to only that thing. That´s why I have to be full if I want to study properly. You should also have something to drink near yourself so you don´t have to go to the kitchen again and again.

Ako sa učiť efektívnejšie?
Na učenie sa väčšinou vrhám od skorého dňa. Ráno vstanem, vykonám základné činnosti, naraňajkujem sa a rýchlo sa pre istotu zatvorím do izby, kde ma nič nepokúša. Navôkol seba nemám nič, čo by ma mohlo rozptýliť. Wifi na mobile a notebook sú vypnuté! U mňa to tak byť musí, pretože ak ja raz zapnem notebook, dostanem sa k všeličomu inému, len nie k štúdiu. Určite to skúste aj vy a uvidíte sami, že je to oveľa lepšie ako sa zakaždým naťahovať po mobil keď započujete pípnutie :)

I usually study shortly after waking up. I wake up, make the basic activities and prepare breakfast. After that I go back to my room very fast that nothing can tease me. I don´t have anything around myself what could possibly distract my attention somewhere else. Wifi connection on my mobile phone and notebook are turned off! In case I turned them on, nothing would probably get me back to studying. Try it too and you will see yourself :)

Ako sa učiť efektívnejšie?
Highlight nad highlight. Keďže som sa dnes učila ekonómiu, budem tento príklad deformovať na nej. Väčšinou si každú špecifickú tému vyznačím jednou farbou. Nadpisy, podnadpisy, dôležité pojmy a podobne. Samozrejme, ak je niečo dôležité, ale nie až veľmi-veľmi, volím aj hrubšie písmo. Používam rôzne odrážky (•, -, ♥ ...), odseky. Ak sa v texte vyskytne príklad alebo informácia, ktorá slúži len tak, aby sme boli v obraze, zvýrazním ju šedou farbou, kurzívou a zmenším jej veľkosť. Tieto časti mám rada, pretože ak strany vyzerajú byť dlhé, obsiahle, priam nekonečné a zrazu na nich uvidím niečo dlhé a sivé, hneď sa mi zlepší nálada, že je toho oveľa menej :)

Today I was studying Economics so I will demonstrate the example on my Economics´ notes. I usually highlight every specific information, but with the same colour. Headings, subtitles, important information etc. If something is important too, but not "that much" I also use bold function. I use different bullets (•, -, ♥ ...), paragraphs. In case there´s is an example or not so important information in the text, I usually highlight it with a grey colour, cursive and I also change a font to a smaller one. When reading the notes after doing that, I feel like there is a less information to study and that the pages are shorter as well :)

Ako sa učiť efektívnejšie?
Moje učenie spočíva v tom, že si prečítam najprv stranu niekoľkokrát. Povedzme, že si ju v tichosti prečítam zhruba dvakrát, trikrát a následne nato si to, čo som si prečítala, snažím ústne zopakovať. Keď všetkému rozumiem, idem rovno na ďalšiu stranu a vykonám to isté. Ak už mám zopakovanú aj druhú stranu, otočím list späť a ústne si opakujem prvú aj druhú, aby sa mi to viac uležalo v hlave. Potom si prečítam tretiu stranu, zopakujem ústne, prejdem na štvrtú, zopakujem ústne. Následne zopakujem ústne aj tretiu aj štvrtú, a keď nikde nenastane problém, zopakujem naraz všetky štyri, od úplne prvej. Takto postupujem až do konca. Pre niekoho to môže byť trošku zdĺhavé, ale počas takéhoto učenia viem naisto, že sa mi to uleží v hlave rýchlejšie a ja sa učím oveľa efektívnejšie.

So, what is my studying actually composed of? At first, I read a certain page a few times - two or three times and I try to repeat what I read aloud. In that case I´m also memorizing it with my ears, not only with my eyes. When everything is clear for me and I understand everything, I read the second page. Again, a few times and then I repeat everything I know about it aloud. When I´m finished, I try to repeat them both - first one and also the second one. After that, I read another, a third page, and when I´m done I repeat it. I read a fourth page, I repeat, I repeat it together with also the third one and when I´m done I repeat whole four pages. For some of you it may be a bit tedious, but it´s really helpful for me.


Ako sa učiť efektívnejšie?
No a na záver jeden dodatkový tip. V prípade, že sa mi do poznámok ani len pozrieť nechce a už vôbec nie ich čítať, spravím na seba taký fígel. Rozhodnem sa ich prepísať. Nezastavím sa ani pred 50 stranami. Nielenže som nútená ich čítať, rovno ich aj píšem a opäť si ich lepšie zapamätám. Nehovoriac o tom, že si ich môžem opäť o niečo skrátiť. To by bolo zhruba všetko k tomu, ako sa učím ja. Pevne verím, že som aspoň niektorým z vás trošku pomohla. Aké sú vaše tipy na efektívne učenie sa? :)

In an conclusion, I have one more tip for you. If you are lazy enough to refuse even looking in the notes and reading them, you can rewrite them. Yeah, even if it´s 50 pages or more, I simply start rewriting them. In that case I´m forced to read them and by writing them, I can memorize them better. You can also shorten them a bit. Okay, this is probably everything I do when I have to study. Do you have any special tips? :)