Blogging tips | How to collaborate with brands?


Pekný a príjemný deň želám. Dnes by som sa rada venovala téme spoluprác. Väčšina blogerov je blogerskej spolupráci otvorená. Niekedy sa ale môže stať, že žiadna firma či e-shop sa jednoducho neozve. Či už niekto bloguje primárne pre spolupráce alebo to má ako hobby či malé privyrobenie si, to je na každého vlastnom uvážení. Ja by som dnes ale rada dala do pozornosti niekoľko tipov, o ktorých si myslím, že vám v lovení budúcich spoluprác pomôžu. Verím, že tento článok vám pomôže aspoň sa trošku zorientovať v tom, ako to skutočne chodí :)

Blogujte aspoň 3 mesiace
Podľa mňa nemáte šancu naraziť na spoluprácu ako začínajúci bloger. Respektíve šanca je naozaj nízka a budete to mať naozaj ťažké. Bez akýchkoľvek čitateľov, komunity a vôbec článkov, nemajú ani daná firma či e-shop prehľad o vašom blogu a ceste, ktorou sa chcete uberať. V prípade, že je vaša návštevnosť blogu/webu vysoká i napriek tomu, že máte málo sledovateľov, umiestnite si niekde na blog dané štatistiky (napr. do rubriky spolupráca a pod.), poprípade ich zašlite rovno v e-maili, ak sa chystáte spoločnosť osloviť prvotne sami.

Majte kvalitný obsah a píšte o tom, čo vás (naozaj) baví :)
Pokiaľ váš blog obsahuje články typu jedna veta a štyri obrázky, veľa čitateľov a stránok tým neoslovíte. Každý druhý či tretí článok typu inšpirácia s obrázkami z we♥it alebo tumblr taktiež nemá veľkú výpovednú hodnotu. Píšte o niečom, čo vás baví. O niečom, k čomu máte čo povedať. Takéto články sa píšu najlepšie a sú kvalitné a originálne. Keby ste písali o niečom, k čomu nemáte vzťah , v článkoch by sa to len odzrkadlilo. Alebo si dajte záležať na tom, aby to tak nevyzeralo :o)

Keď na váš blog zavíta potencionálny sponzor a uvidí, že sa tomu naozaj venujete a rozumiete tomu, určite si vás preklepne. Poprípade začne sledovať ako sa váš blog bude vyvíjať. A čo vy viete, možno vás po nejakom čase osloví sám od seba. Ak budete písať o niečom, čo vás nebaví, a to len preto, že je to populárne alebo janevjemprečo, určite si to všimnú nielen návštevníci, ale aj potencionálni sponzori.

Sponzori nie a nie prísť, no rád/a by som už niečo podnikol/a. Aké firmy resp. e-shopy kontaktovať?
Logicky tie, ktoré korešpondujú s obsahom vášho blogu. Ak píšete o móde a kozmetike, určite nebudete kontaktovať e-shopy s nábytkom alebo fitness zameraním. Sústreďte sa na to, o čom píšete. Je väčšia šanca, že padnete do oka nejakému e-shopu s kozmetikou, ak píšete recenzie na kozmetické produkty či vytvárate krásne inšpirácie na líčenie. Prečo by s vami spolupracoval e-shop, ktorý je zameraný na niečo úplne iné? Nehovorím, že sa niekedy nestane výnimka, ale tá je veľmi málo pravdepodobná.

Sponzor neodpovedal na e-mail, čo teraz?
Určite mu nevypisujte! Nie je povinný vám odpovedať, i keď zo slušnosti by sa patrilo. Sem-tam napíšem nejakej stránke aj z vlastnej iniciatívy. Veď prečo neskúsiť šťastie v rámci spoločného záujmu, no nie? Budú z toho ťažiť obe strany.

Niekedy sa ale stane, že spoločnosti vôbec neodpíšu. Niekoľkokrát sa mi dokonca stalo, že sme boli na danej spolupráci dohodnutí, ale akosi zabudli odpísať, poprípade e-mail sa stratil. Stretla som sa už ale aj s tým (formou fejsbúku), že sme sa dohodli na všetkom a neskôr bolo na moje správy odpovedané formou seen. Vôbec ale takéto skúsenosti neľutujem. Firmy si takto robia iba svoju vlastnú reklamu a ja aspoň viem, že pre takýto prístup o spoluprácu už nemám záujem :)

V prípade, že sme na niečom dohodnutí tak áno, napíšem danej spoločnosti či ponuka ešte stále platí. Pokiaľ sa ale neozvú ani potom, nechám to tak. Nič nesilím. Každopádne v prípade budúcej komunikácie to zohľadním.

Pozn.: Objektívna a konštruktívna kritika je na mieste - sama dobre viem, koľkokrát som neodpísala na e-maily ja alebo som jednoducho naozaj odpísať pre isté okolnosti zabudla. Tiež sa ale môže stať, že sa e-mail dostane do priečinku so spamom.

Taktiež nezabúdajte na to, že nie sú povinní s vami spolupracovať. Je to iba ich dobrá vôľa, že vám dajú šancu sa angažovať :)

Oslovil ma sponzor, no neželám si nadviazať spoluprácu
V prípade, že s istou spoločnosťou nechcete spolupracovať, jednoducho poďakujte za danú možnosť, ale uveďte, že musíte odmietnuť preto, lebo ... a dopíšte dôvod. Napríklad preto, lebo zameranie danej firmy nekorešponduje so zameraním vášho blogu alebo jednoducho nechcete klamať v recenzii aký bol daný produkt v skutočnosti.

Už sa mi párkrát stalo, že mi bolo na úvod povedané, že o negatívne recenzie nemajú záujem alebo sa moja recenzia stretla s nepochopením po zverejnení. Čomu absolútne nechápem. Väčšinou sú moje negatívne recenzie spojené s nejakými vlastnosťami produktu alebo všeobecnými faktmi o danom produkte. Je celkom normálne, že niekomu daný produkt jednoducho nevyhovuje. Snažím sa to ale poňať typom 100 ľudí 100 chutí a nehodlám daný produkt či e-shop dehonestovať pod čiernu zem. Niektoré firmy si to i tak vysvetlili po svojom a nezabudli dodať, že iné blogerky boli spokojné, ich zákazníčky sú spokojné, niektorí ľudia by boli vďační a podobne. Koniec koncov aj to svedčí o danom e-shope.

A taktiež, nemám dôvod klamať. Ak mi nejaká vec nesedí, nebudem písať o tom, aká je úžasná. Je ale pravda, že väčšinu produktov si i tak vyberám sama, takže viem, čo od nich očakávať. Veď preto som si ich aj vybrala. Čiže aj to je dôvod, prečo sa na tomto blogu vyskytuje pomenej negatívnych recenzií. No a strata dôvery mojich čitateľov mi za nejaký produkt nestojí (:

Sponzor má vysoké nároky
Zhrniem to asi takto - ak ma niekto kontaktuje v rámci spolupráce, ktorá ma osloví, nemám problém tam dopísať informácie o danej stránke, čo tam môžete nájsť, aké na nej prebiehajú akcie či umiestniť si banner danej stránky dočasne na blog.

Ale pokiaľ sú požiadavky také, že i keď mi daný produkt nevyhovuje ale i tak mám napísať, aký je úžasný, takúto spoluprácu nepríjmem a slušne odmietnem. Pod pojmom recenzia chápem niečo, kde spotrebiteľ napíše svoje dojmy a skúsenosti s používaním produktu, t.j. svoj objektívno-subjektívny názor. O tom recenzia je.

Povedzme si pravdu, sponzor vám síce zašle produkt/y a zaplatí i poštovné, ale to je pre neho v tomto prípade iba minimálny výdaj. Predstavte si, koľko by musel zaplatiť za REÁLNU reklamu na internetovom priestore či v časopise alebo televízii. Študujem masmediálne štúdiá a komunikáciu, takže tieto čísla dôverne poznám. Aj preto sa nebojte podmienky upravovať a stáť si za svojím. Poprípade si na recenziu vyžiadať aj niekoľko produktov.

Recenzia nie je len o ohodnotení produktu. Predstavte si, že produkt musíte testovať, nafotiť, fotografie upraviť, recenziu schopne napísať, poprípade ju aj preložiť do angličtiny. Nehovoriac o zverejnení na vašich sociálnych sieťach, čo niektoré osoby či známe osobnosti robia za honorár. U nás blogerov je to viac-menej forma našej dobrej vôle, že zverejňujeme dané produkty a recenzie online bez akéhokoľvek ďalšieho finančného či barterového ohodnotenia. A aj to by si mali niektoré e-shopy uvedomiť. Ono v 21. storočí sa za reklamu platí. Akúkoľvek a kdekoľvek. Aj preto spoločnosti čoraz otvorenejšie pristupujú na blogerskú reklamu, ktorá im neodkrojí takmer nič z reklamného budgetu (marketingová komunikácia v masmediálnom prostredí ako predmet zimného semestra sa činí :D).

A ak už sme pri negatívnych spoluprácach, spomínate si na recenziu produktov značky Benton? V tomto prípade som v rámci fejsbúkovského profilu zverejnila aj približný priebeh celkovej komunikácie a podmienok, ktoré sa postupne začali meniť a ku koncu som bola tá najhoršia ja, pretože som nesplnila to, za čo som sa zaviazala. Každopádne v tomto prípade je to tvrdenie proti tvrdeniu, pretože zmluva o dielo podpísaná nebola.

Týmto som ale nechcela povedať, že teraz by ste si za každé jedno zdieľanie mali vypýtať niečo naviac. Ono ak sa mi dostane pod ruku naozaj výhodná a príjemná spolupráca, nemám problém uskutočniť niečo z vyššie spomenutého :)

"Bloger dostáva veci zadarmo! "Len" za to, že napíše nejakú recenziu a nafotí fotografie."
Rada by som sa tiež pozastavila nad tým, čo znamená dostať zadarmo v blogerskom kontexte. Znamená to predovšetkým to, že za danú vec nemusíte platiť. Ono to v skutočnosti  až tak zadarmo nie je. Aby sa vám vôbec niekto s ponukou ozval, musíte urobiť blog jedinečným, venovať mu často veľa času, získať si followerov a stálych čitateľov. Nehovoriac o tom, koľko sa natrápime s fotením a upravovaním fotografií či publikovaním článkov kade-tade po internete. A spomenula som komentovanie iných blogov poprípade preklad do iného jazyka?

Spolupráce sú akousi odmenou za našu prácu a naše úsilie, ktoré do blogu dávame. Pokiaľ nie ste blogerom a nikdy ste neblogovali, neviete si predstaviť, aké je ťažké začínať od nuly. Niekoľkokrát som to už zažila a viem o tom svoje. Ostatne blogujem už od roku 2009.

Ozvalo sa mi viacero stránok naraz. Nestíham písať recenzie, čo teraz?
Napíšte, že nemáte čas. Niektorí blogeri chodia stále ešte do školy alebo dokonca do práce. Okrem blogu máte školu, vlastný život, záujmy a koníčky, povinnosti atď. Pamätajte, blog nie je povinnosť. Blog by mal byť niečím, čo vás napĺňa a čo vás baví.

V prípade, že nestíham, jednoducho danej stránke napíšem, čo je vo veci. Väčšinou to spoločnosti pochopia, veď všetci sme len ľudia. Každopádne niekedy môžete naraziť aj na nie veľmi prívetivú odpoveď. V takomto prípade sa buď snažím argumentovať alebo recenziu horko-ťažko napíšem. Avšak nie je to určite taká recenzia, akú by som si osobne predstavovala.

V prípade ale, že som si vedomá toho, že mám viacero spoluprác naraz, navrhnem spoločnosti, či by sme nemohli spoluprácu odložiť napr. o niekoľko týždňov či mesiac.

Spoločnosť by si ale mala byť vedomá toho, že bloger má poväčšine aj niekoľko spoluprác naraz. Napríklad testuje niekoľko druhov kozmetiky. Väčšinou začínam testovať nové produkty až potom, čo dokončím recenziu na tie predošlé. Chcem si byť naplno istá účinkami toho-ktorého produktu. Kvalitné testovanie trvá nejaký čas. Určite nebudem písať recenziu na niečo, čo som vyskúšala len zopárkrát (pokiaľ to teda nie je dostatočný čas na zhodnotenie daného produktu!)

Poďakovanie
Poďakovanie za možnosť spolupráce je, myslím si, základom. Poďakujte cez e-mail, ale aj v článku. Na to určite nezabúdajte. Momentálne uvádzam v článku aj to, či obsahuje produkt, ktorý mi bol zaslaný na recenziu alebo rozličné affiliate linky. Ako som písala vyššie, nepotrebujem zavádzať či klamať svojich čitateľov, vždy sa k nim snažím byť úprimná.

Čo v recenzii spomenúť a nevynechať?
Poďakovanie, to je základ. Potom by ste mali spomenúť, z ktorej stránky daný produkt máte a dodať link na stránku, aj na daný produkt. Napísať základné a hlavne stručné informácie o produkte alebo ich zakomponovať do recenzie, ako to robím ja. Určite však nie žiadne litánie. To nájdu čitatelia priamo na stránke s produktom.

Nezabudnite napísať vlastný názor na danú vec - veď napokon to je grom samotnej recenzie. Od toho závisí následný/á predaj/kúpa produktu. Tiež je dobre spomenúť zloženie, konzistenciu, dizajn, materiál, objem, vôňu a pod. Jednoducho základné informácie, ktoré by zaujímali aj vás, ak by ste si chceli produkt zakúpiť.

A nezabudnite na fotografie! Pokiaľ je to možné, publikujte radšej svoje vlastné - pekné a kvalitné. Malá úprava nie je na škodu. Pokúste sa produkt zachytiť taký, aký v skutočnosti je. Najlepšie pri  jasnom dennom svetle.

A konečne, posledná vec - ako teda ten "magický" e-mail napísať? (ak už sa teda angažujem do veci prvý/á)
Ak píšem nejakej stránke, ako prvé určite pozdravím. Oslovenie nepíšem, pretože mnohokrát ani len netuším, komu daný e-mail presne píšem (a či píšem žene alebo mužovi). Následne sa v krátkosti predstavím a spomeniem, koľko rokov blogujem. V krátkosti predstavím aj svoj blog, uvediem sociálne siete, na ktoré prispievam a taktiež aj počet sledovateľov/fanúšikov/odoberateľov tej-ktorej platformy.

Za tým položím otázku v zmysle, či spolupracujú s blogermi. Potom dopíšem, čo by som mohla danej stránke ponúknuť ja (recenzie, sponzorované príspevky, giveaway, predstavenie produktov/e-shopu a pod.) No a vopred poďakujem za ich odpoveď. To je asi všetko :)

17 comments:

  1. Vynikajúci článok. Povedala by som, že asi aj najlepší aký som od teba doteraz čítala. Skutočne krásne a do detailu spracovaný, nevynechala si ani jeden blog týkajúci sa tejto problematiky. Skvelá práca :-) S tvojimi názormi a radami sa môžem v podstate úplne stotožniť. Na blogoscéne som rovnako dlho, resp. možno o pár mesiacov dlhšie ako ty a vidím veci rovnakými očami. :-) Ešte raz veľká pochvala za tento post.. :-)

    ReplyDelete
  2. S tvojím názorom o blogovaní súhlasím. Ľudia si mnohokrát neuvedomujú, koľko je za tým investovaného času a práce. Občas si aj ja vypočujem podobnú narážku a ak mám byť úprimná, uráža ma to. Hlavne od ľudí, ktorí s podobnými vecami nemajú skúsenosti.
    Pekný článok, dosť užitočný :) Hlavne posledný odstavec, určite ho využijem. :)

    ReplyDelete
  3. Ani nevíš, jak šíleně jsem vděčná, že jsi tento článek stvořila:) Možná jsem ti už někdy psala, že tě v bloggovém světě sleduji už nějakou tu dobu a mám k tobě veliký respekt. Nejen, že jsi skvělá bloggerka ale taky umíš vytvářet dokonalou grafiku! A takový článek od zkušené slečny jen a jen pomůže:)

    Taky bych chtěla v budoucnu uzavřít s nějakým e-shopem spolupráci, ale moc si na to ještě netroufnu... Navíc si myslím, že s dvaceti pravidelnými čtenáři mi moc lidí na spolupráci nekývne... Ale jak jsem už psala, myslím si, že tento článek pomůže hodně lidem, kteří chtějí svůj blog posunout někam dál:)

    DaydreamerNatty

    ReplyDelete
    Replies
    1. Neviem o tom, ale vážim si takýchto slov, robia mi nesmiernu radosť a vidím, že to všetko predsa len k niečomu bolo ♥ Ďakujem :))

      Čo ty vieš, možno ich zaujme práve tvoj obsah :) Dúfam aj ja.

      Delete
  4. Skvelý článok, pomôže veľmi veľa blogerom a určite aj mne :)

    ReplyDelete
  5. Docela dobrý článek, který rozhodně pomůže lidem, kteří se chystají k navázaní spolupráce s nějakým e-shopem. Díky tomuhle článku do tohoto problému začínám konečně trochu vidět. :) Já se k žádné spolupráci nechystám a ani jsem se nikdy nechystala, ale ráda se dozvídám nové věci.

    ReplyDelete
  6. perfektný článok
    tiež som pred nadávnom začala s blogovaním , možno by sa zišla nejaká ta pomoc
    :)
    http://teenmumy.blogspot.sk/

    ReplyDelete
  7. Dokonalý článok ! :)
    Myslím si že v budúcnosti dosť pomôže aj mne, aj iným blogerkám :)

    ReplyDelete
  8. veľmi pekný článok :) fakt si spomenula všetko úplne do detailu.. ja mám rada aj také poznámky na instagrame od dievčat že niekto bloguje len preto aby mal veci zadarmo - vtedy sa len chytám za hlavu, že ja síce neviem aké je to ťažké mám len nejakú tú predstavu a čo môže na to potom povedať blogerka :) rozum sa mi fakt zastaví nad takými vecami :)

    ReplyDelete
  9. Skvely clanek :) V blogovem svete se uz par let pohybuji, no ted jsem po delsi pauze zase na zacatku noveho blogu a to v uplne odlisnem zamereni (driv jsem mela denickove a povidkove blogy, popr. fotky), no kosmetika me zacala doopravdy zajimat teprve nedavno a tak jsem na zacatku beauty blogu. Myslim ze spolupracovat s nejakou firmou je urcite super, doufam ze svuj blog za cas rozbehnu natolik abych i ja mohla treba nejakou spolupraci vyzkouset. Kazdopadne nechapu jak si nekdo chce zakladat blog jenom kvuli tomu aby dostali neco "zadarmo".... Opraavdu skvele jsi to vystihla a jestli nekdy budu mit navrh/budu chtit podat navrh na spolupraci tak si tvuj clanek znovu rada prectu :))

    ReplyDelete
  10. I want to read this but I can't because I don't understand the language.

    bjorkiagadzotica.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Wow, krásne napísané. Ďakujem za tieto informácie, veľmi mi to pomohlo :)
    Drew's Beauty

    ReplyDelete
  12. Skvěle napsáno. Píšu beauty blog a jednou se mi stalo, že jsem měla napsat recenzi na taxi službu - sice jsem nabídku přijala, protože se mi hodila, ale potom si firma nemůže myslet, že bude u článku dav ohromených čtenářek :D :) Líbí se mi, že jsi vystihla nejrůznější body tohoto tématu.. :)
    http://everythin-kate.blogspot.cz

    ReplyDelete

Thank you for every lovely comment, visit nad follow ♥
Love you all ♥
Have a nice day ! ;)


09 10