Blogging tips : How to collaborate with brands?


Pekný a príjemný deň prajem. Tento článok som zverejnila niekedy v decembri minulého roku a bol celkom populárny. Niektorým z vás pomohol, čo ma veľmi teší a čo bola vlastne aj jeho úloha. Niektorí blogeri sú spolupráci otvorení, no žiadna firma alebo e-shop sa im neozval alebo  sami, ako na to. Či už niekto bloguje iba pre spolupráce alebo to má ako hobby, to rozoberať nebudem. Dúfam, že vám tento článok pomôže aspoň sa trošku zorientovať v tom, ako to skutočne chodí :)


Blogujte aspoň 3 mesiace
Ešte sa mi nestalo, žeby som na nových blogoch, ktoré majú len zopár článkov, videla nejaké spolupráce. Pokiaľ si o ne nenapísali sami, aby o ich blogu bolo vôbec vedieť. Podľa mňa nemáte šancu naraziť na spoluprácu ako začínajúci bloger. Nemáte dostatok článkov, ktoré by si mohla daná stránka/spoločnosť prečítať a zhodnotiť ich. Nemáte dostatok publika - či už následníkov na blogu, na sociálnych sieťach alebo nemáte dostatočný počet návštev. Niektoré e-shopy, s ktorými som spolupracovala, vygenerovali špeciálny link pre môj blog, na ktorý keď čitateľ alebo náhodný okoloidúci klikol, zobrazilo sa im v štatistikách počet návštev ich e-shopu z môjho blogu. Niekedy stačí poslať len screenshot štatistík blogu.

Majte kvalitný obsah a píšte o tom, čo vás (naozaj) baví :)
Pokiaľ váš blog obsahuje články typu jedna veta a štyri obrázky, veľa stránok tým veľmi neoslovíte. Píšte o niečom, čo vás baví, o niečom, k čomu viete čo povedať. Takéto články sa píšu najlepšie a sú kvalitné a originálne. Keby ste písali o niečom, k čomu nemáte vzťah, v článkoch by sa to len odzrkadlilo.
Keď na váš blog zavíta potencionálny sponzor a uvidí, že sa tomu naozaj venujete a rozumiete tomu, určite vás preklepne, poprípade začne sledovať ako sa váš blog bude vyvíjať a čo vy viete, možno vás aj osloví. Ak budete písať o niečom, čo vás nebaví a to len preto, že je to populárne alebo janevjemprečo, určite si to všimnú nielen návštevníci, ale aj potencionálni sponzori.

Sponzori nie a nie prísť, no rád/a by som už niečo podnikla. Aké firmy resp. e-shopy kontaktovať ?
Logicky tie, ktoré korešpondujú s obsahom vášho blogu. Ak píšete o móde a kozmetike, určite nebudete kontaktovať e-shopy s nábytkom alebo s fitness zameraním. Sústreďte sa na to, o čom píšete. Je väčšia šanca, že padnete do oka nejakému e-shopu napríklad s kozmetikou, ak píšete recenzie na kozmetické produkty či iné veci s tým spojené. Prečo by s vami spolupracoval e-shop, ktorý je zameraný na niečo úplne iné ? Nehovorím, že sa niekedy nestane výnimka, ale je to dosť málo pravdepodobné.

Sponzor neodpovedal na e-mail, čo teraz ?
Určite mu nevypisujte! Nie je povinný vám odpovedať, i keď zo slušnosti by sa patrilo. Sem-tam napíšem nejakej stránke, ak ma zaujme, tiež. Netajím sa tým. Niekedy sa ale stane, že vôbec neodpíšu, alebo už sme dohodnutí na spolupráci, ale akosi zabudnú odpísať na posledný e-mail. V prípade, že sme na niečom dohodnutí tak áno, napíšem danej spoločnosti či ponuka ešte platí, lebo nikdy neviete, kedy váš e-mail skončí v spame alebo sa jednoducho prehliadne. Pokiaľ sa neozvú ani potom, nechám to tak, nič nesilím. Myslite na to, že nie sú povinní s vami spolupracovať. Je to iba ich dobrá vôľa, že vám dajú šancu sa angažovať :)

Oslovil ma sponzor, no nechcem s ním nadviazať spoluprácu
Myslím, že takéto niečo je skôr výnimočné, ale predsa len sa to môže stať. Pokiaľ naozaj nechcete s nejakou stránkou spolupracovať, jednoducho poďakujte za možnosť, ale napíšte, že musíte odmietnuť preto, lebo ... a dopíšte dôvod. Napríklad preto, lebo zameranie danej stránky nekorešponduje so zameraním vašeho blogu alebo jednoducho nechcete klamať v recenzii aký bol daný produkt v skutočnosti. Už sa mi párkrát stalo, že mi bolo na úvod povedané, že o negatívne recenzie nemajú záujem alebo sa moja recenzia stretla s nepochopením po zverejnení. Ja jednoducho klamať nebudem za žiadnu cenu. Strata dôvery mojich čitateľov mi za nejaký produkt nestojí (:

Sponzor má vysoké požiadavky
Zhrniem to asi takto - ak ma niekto kontaktuje vrámci spolupráce, ktorá ma osloví, nemám problém tam dopísať informácie o danej stránke, čo tam môžete nájsť, aké na nej prebiehajú akcie či umiestniť si banner danej stránky dočasne na blog. Ale pokiaľ sú požiadavky také, že i keď mi daný produkt nevyhovuje ale i tak mám napísať, aký je úžasný, takúto spoluprácu nepríjmem a slušne odmietnem. Pod pojmom recenzia chápem niečo, kde spotrebiteľ napíše svoje dojmy a skúsenosti s používaním produktu, t.j. svoj subjektívny názor. O tom je recenzia. Viem, že sponzor vám pošle produkt mnohokrát zadarmo a zaplatí aj poštovné, ale pokiaľ mu ide o zmanipulovanú recenziu, nech mi to oznámi dopredu a ja odmietnem.
Nie je to o tom, žeby som si nevážila veci, ktoré dostanem. Ba práve naopak, vážim si ich veľmi! Často sú to naozaj perfektné veci, ku ktorým by som sa inak možno ani nedostala a na ktoré sa nedá napísať ani krivého slovka, ale niekedy sa nájde aj produkt, ktorý mi proste nesadne.
Žiaľ sa mi už párkrát stalo, že spoločnosť nebola spokojná, lebo čakala lepšiu, lákavejšiu recenziu. Sto ľudí, sto chutí. Ja nie som ten typ človeka, ktorý bude zavádzať ľudí len preto, že niečo dostanem zadarmo.

"Bloger dostáva veci zadarmo! "Len" za to, že napíše nejakú recenziu a nafotí fotografie. "
Chcela by som tiež vysvetliť všetkým, čo znamená vlastne slovo zadarmo v takomto kontexte. Znamená to predovšetkým to, že za danú vec nemusíte platiť. Ono to v skutočnosti  až tak zadarmo nie je. Aby sa vám vôbec niekto s ponukou ozval, musíte urobiť blog jedinečným, venovať mu často veľa času, získať si followerov a stálych čitateľov, nehovoriac o tom, koľko sa natrápime s fotením a upravovaním fotografií. Spolupráce sú akousi odmenou za našu prácu a naše úsilie, ktoré do blogu dávame. Pokiaľ nie ste blogerom a nikdy ste neblogovali, neviete si predstaviť, aké je ťažké začínať od nuly. Niekoľkokrát som to už zažila a viem o tom svoje. Blogujem už 7 rokov, pomaly 8.

Ozvalo sa mi viacero stránok naraz. Nestíham písať recenzie, čo teraz ?
Jednoducho im napíšte, že nemáte čas. Niektorí blogeri chodia stále ešte do školy alebo práce. Okrem blogu máte školu, vlastný život a iné záujmy. Pamätajte, blog nie je povinnosť. Blog by mal byť niečím, čo vás napĺňa a čo vás baví. Pokiaľ nestíham, jednoducho danej stránke napíšem, čo je vo veci. Ešte nikdy sa mi nestalo, že by mi niekto nevyšiel v ústrety.
Ako takýto e-mail napísať ? Stačí pozdrav, poprípade aj oslovenie, ospravedlnenie sa a pridanie dôvodu, prečo danú recenziu nemôžete napísať. Kľudne uveďte aj to, že vám prišli aj iné produkty ešte pred týmto, ktorý momentálne skúšate :)


Poďakovanie a niečo viac
Poďakovanie za možnosť spolupráce je, myslím si, základom. Poďakujte cez e-mail, ale aj v článku. Na to určite nezabúdajte. Kľudne napíšte, že ste daný produkt dostali v rámci spolupráce. Ako som písala vyššie, nepotrebujem klamať svojich čitateľov, vždy sa k nim snažím byť úprimná. Čo sa týka toho a niečo viac, myslela som také okrajové články - napríklad zoznam prianí toho, čo by ste si z danej stránky objednali vy, nejaké tipy na darčeky atď. Poprípade doplňte do článku aj krátke info o stránke, typy produktov, poštovné, možnosti dodania a pod.

Čo v recenzii spomenúť a nevynechať ?
Poďakovanie, to je základ. Potom by ste mali spomenúť, z ktorej stránky daný produkt máte a dodať link na stránku, aj na daný produkt. Napísať základné a hlavne stručné informácie o produkte, alebo ich zakomponovať do recenzie, ako to robím ja. Určite nie žiadne litánie. To nájdu čitatelia priamo na stránke s produktom. Nezabudnite napísať vlastný názor na danú vec. Pri recenziách je to veľmi dôležité, pretože od toho závisí ďalšia kúpa produktu. Tiež je dobre spomenúť zloženie, konzistenciu, dizajn, materiál, objem, vôňu a pod. Jednoducho základné informácie, ktoré by vás zaujímalo, ak by ste si chceli produkt kúpiť. A nezabudnite na fotografie! Pokiaľ to je možné, publikujte radšej svoje vlastné fotografie. Nech sú fotografie pekné a kvalitné. Malá úprava by tiež nemala chýbať. Pokúste sa hlavne produkt zachytiť taký, aký v skutočnosti je. Najlepšie pri dennom svetle.


A konečne, posledná vec - ako teda ten "magický" e-mail napísať ? (ak už sa teda angažujem do veci prvý/á)
Ak píšem nejakej stránke ja, ako prvé určite pozdravím. Oslovenie nepíšem, lebo mnohokrát ani neviem, komu to presne píšem a či píšem žene alebo mužovi. Následne sa predstavím svojím krstným menom a spomeniem, aká som blogerka (beauty, lifestyle, fashion, food ...) a koľko rokov blogujem. Za tým položím otázku v zmysle, či spolupracujú s blogermi. Potom napíšem, čo by som mohla danej stránke ponúknuť ja : recenzie, giveaway, predstavenie produktov v článku a pod. Poďakovanie za ich odpoveď.
Nezabudnite uviesť údaje o vašom blogu: počet followerov na blogu, sociálnych sieťach atď. A na záver opäť pozdrav, vaše meno a adresa vášho blogu.

Pokiaľ by vás zaujímalo ešte niečo alebo by ste sa niečo chceli opýtať, kľudne mi napíšte do komentárov :)

20 comments:

  1. Vynikajúci článok. Povedala by som, že asi aj najlepší aký som od teba doteraz čítala. Skutočne krásne a do detailu spracovaný, nevynechala si ani jeden blog týkajúci sa tejto problematiky. Skvelá práca :-) S tvojimi názormi a radami sa môžem v podstate úplne stotožniť. Na blogoscéne som rovnako dlho, resp. možno o pár mesiacov dlhšie ako ty a vidím veci rovnakými očami. :-) Ešte raz veľká pochvala za tento post.. :-)

    ReplyDelete
  2. S tvojím názorom o blogovaní súhlasím. Ľudia si mnohokrát neuvedomujú, koľko je za tým investovaného času a práce. Občas si aj ja vypočujem podobnú narážku a ak mám byť úprimná, uráža ma to. Hlavne od ľudí, ktorí s podobnými vecami nemajú skúsenosti.
    Pekný článok, dosť užitočný :) Hlavne posledný odstavec, určite ho využijem. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja už to neriešim, "potatoes gonna potate". Ďakujem :)

      Delete
  3. Ani nevíš, jak šíleně jsem vděčná, že jsi tento článek stvořila:) Možná jsem ti už někdy psala, že tě v bloggovém světě sleduji už nějakou tu dobu a mám k tobě veliký respekt. Nejen, že jsi skvělá bloggerka ale taky umíš vytvářet dokonalou grafiku! A takový článek od zkušené slečny jen a jen pomůže:)

    Taky bych chtěla v budoucnu uzavřít s nějakým e-shopem spolupráci, ale moc si na to ještě netroufnu... Navíc si myslím, že s dvaceti pravidelnými čtenáři mi moc lidí na spolupráci nekývne... Ale jak jsem už psala, myslím si, že tento článek pomůže hodně lidem, kteří chtějí svůj blog posunout někam dál:)

    DaydreamerNatty

    ReplyDelete
    Replies
    1. Neviem o tom, ale vážim si takýchto slov, robia mi nesmiernu radosť a vidím, že to všetko predsa len k niečomu bolo ♥ Ďakujem :))

      Čo ty vieš, možno ich zaujme práve tvoj obsah :) Dúfam aj ja.

      Delete
  4. Skvelý článok, pomôže veľmi veľa blogerom a určite aj mne :)

    ReplyDelete
  5. Docela dobrý článek, který rozhodně pomůže lidem, kteří se chystají k navázaní spolupráce s nějakým e-shopem. Díky tomuhle článku do tohoto problému začínám konečně trochu vidět. :) Já se k žádné spolupráci nechystám a ani jsem se nikdy nechystala, ale ráda se dozvídám nové věci.

    ReplyDelete
  6. perfektný článok
    tiež som pred nadávnom začala s blogovaním , možno by sa zišla nejaká ta pomoc
    :)
    http://teenmumy.blogspot.sk/

    ReplyDelete
  7. Dokonalý článok ! :)
    Myslím si že v budúcnosti dosť pomôže aj mne, aj iným blogerkám :)

    ReplyDelete
  8. veľmi pekný článok :) fakt si spomenula všetko úplne do detailu.. ja mám rada aj také poznámky na instagrame od dievčat že niekto bloguje len preto aby mal veci zadarmo - vtedy sa len chytám za hlavu, že ja síce neviem aké je to ťažké mám len nejakú tú predstavu a čo môže na to potom povedať blogerka :) rozum sa mi fakt zastaví nad takými vecami :)

    ReplyDelete
  9. Skvely clanek :) V blogovem svete se uz par let pohybuji, no ted jsem po delsi pauze zase na zacatku noveho blogu a to v uplne odlisnem zamereni (driv jsem mela denickove a povidkove blogy, popr. fotky), no kosmetika me zacala doopravdy zajimat teprve nedavno a tak jsem na zacatku beauty blogu. Myslim ze spolupracovat s nejakou firmou je urcite super, doufam ze svuj blog za cas rozbehnu natolik abych i ja mohla treba nejakou spolupraci vyzkouset. Kazdopadne nechapu jak si nekdo chce zakladat blog jenom kvuli tomu aby dostali neco "zadarmo".... Opraavdu skvele jsi to vystihla a jestli nekdy budu mit navrh/budu chtit podat navrh na spolupraci tak si tvuj clanek znovu rada prectu :))

    ReplyDelete
  10. I want to read this but I can't because I don't understand the language.

    bjorkiagadzotica.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Wow, krásne napísané. Ďakujem za tieto informácie, veľmi mi to pomohlo :)
    Drew's Beauty

    ReplyDelete
  12. Skvěle napsáno. Píšu beauty blog a jednou se mi stalo, že jsem měla napsat recenzi na taxi službu - sice jsem nabídku přijala, protože se mi hodila, ale potom si firma nemůže myslet, že bude u článku dav ohromených čtenářek :D :) Líbí se mi, že jsi vystihla nejrůznější body tohoto tématu.. :)
    http://everythin-kate.blogspot.cz

    ReplyDelete

Thank you for every lovely comment, visit nad follow ♥
Love you all ♥
Have a nice day ! ;)